zaterdag 13 augustus 2011

Laatste postkantoor gaat sluiten

Een treurigstemmend bericht, op de website van de Pers.



We wisten natuurlijk dat 't zou gebeuren. De postkantoren in mijn huidige en voormalige woonsteden zijn al lang dicht. En de nieuwe postzegelverkooppunten worden ook bemenst door aardige mensen die me inmiddels kennen en vice versa.
Maar toch...

Nu al nostalgie.

[ 5 maart 2015 update: De Pers is inmiddels ook gesloten, helaas. Maar je vindt een bericht met mooie oude foto op de BNR site. En hier een berichtje over hoe het verder ging en (misschien) zal gaan met het gebouw zelf. Op deze site stond ook een bericht over het laatste Nederlandse postkantoor maar dat blijkt inmiddels vervangen te zijn door postgeschiedenis en verdwijnende brievenbussen... ]

3 opmerkingen:

lidia zei

Ha Heleen,

Ik kan er niet bij dat een zo belangrijke dienst als de post zo ondergraven wordt...
Straks wordt er ook al op een aantal dagen helemaal geen post meer bezorgd! Ik vond in Dublin een geweldig postmuseum! In een postkantoor!
(En even terzijde, ik ben (tijdelijk hoop ik) even over gestapt op blogspot ipv web-log. Misschien had je gemerkt dat dat er al een aantaL weken uitligt).

Heleen zei

Hoi Lidia,

Ik heb meteen je verslag op http://wilikditwel.blogspot.com/2011/09/postmuseum.html gelezen, wat een geweldig museum moet dat zijn!!
Ja, echt jammer dat men hier in NL de waarde ervan niet meer inziet.
Al moet ik toegeven dat ik, als ik economisch directeur van de Nederlandse post was, waarschijnlijk ook zou kiezen voor de huidige postagentschappen in bestaande winkels (goedkoper, en de concullega's zoals Sandd en DHL gebruiken nu eenmaal ook geen dure historische gebouwen en brengen net zo goed post rond).
Maar mijn creatieve, nostalgische en niet-economisch-onderlegde 'ik' (met cultureel erfgoed hoog in 't vaandel) is het helemaal met je eens: niet te bevatten, een groot gemis!

Heleen zei

Nederland blijkt niet de enige te zijn die zulk cultureel-historisch-postaal erfgoed van de hand doet... Zie ook hier, in de US: www.savethepostoffice.com ,
(en wij zijn blijkbaar ook niet de enigen die zich er druk over maken, al is in NL de actie-tot-behoud-bereidheid zo te zien nul, helaas...).