dinsdag 1 december 2009

Postcrossing 2

In je Postcrossing-profiel mag je aangeven welke kaarten je voorkeur hebben.
De meeste mensen willen 'echte' kaarten, wat dat 'echte' ook moge wezen. Maar een enkeling, waaronder ondergetekende, is duidelijk blij met zelfgemaakte kaarten.
Zhao uit China was helemaal origineel in haar wens: 'als je geen kaart kunt vinden, schrijf dan wat op een stuk karton van een pak musli of koekjes'.

Ik heb me vervolgens rotgezocht naar dat ene doosje Droste cacao, met de verpleegster met een dienblad met een pak cacao, met een verpleegster met dienblad met, kortom met het in Nederland wereldberoemde Droste effect, maar vergeefs. (Om overigens later te ontdekken dat ik nog een heel setje Drostekaarten had liggen, waaronder deze beroemde!)

Een pak poffertjes bracht uitkomst, dát zijn nu ook typisch Nederlandse lekkernijen.
Het enige pak waar ook een echte poffertjespan op stond, heb ik toen maar verknipt. De achterkant volgeschreven, mooie postzegels erop en klaar!
Achttien dagen later kwam hij aan.
Zhao heeft hem vervolgens op haar weblog geplaatst, waar duidelijk wordt dat de Chinese post de neiging heeft om ansichtkaarten ook aan de vóórkant te stempelen!..

In ieder geval was ik trots op de wereldreis die mijn zelfgemaakte kaart gemaakt heeft, en op de eindbestemming: een Chinese website.
De commentaren eronder zijn helemaal mooi: met hulp van online vertaalmachines kom je een heel eind. Vraagt de ene reageerder zich af hoe het mogelijk is dat een stuk verpakking zomaar via de post verstuurd kan worden, een ander ziet geen poffertjes in het plaatje, maar inktvisgehaktballetjes!

Geen opmerkingen: